Právna poradňa

Odstúpenie od zmluvy


Položiť otázku
Otázka: Odstúpenie od zmluvy

Aké náležitosti musím uviesť pri odstúpení od zmluvy (v prípade nedokončenej rekonštrukcie), aby bolo odstúpenie platné? Ide o firmu, ktorá po prijatí zálohy na materiál nevykonala sľúbené práce, skrývala sa, neskôr sľubovala a nakoniec vôbec neprišla. Navzdory sľubu nevrátila peniaze. Ďakujem.

Odpoveď advokáta na obchodné právo: Odstúpenie od zmluvy

Dobrý deň. Odporúčam Vám, aby ste odstúpenie od zmluvy realizovali písomne. Zákon pritom neurčuje presné náležitosti odstúpenia od zmluvy. Z odstúpenia od zmluvy musí byť predovšetkým zrejmá vaša vôľa zmluvu ukončiť. Odstúpenie od zmluvy pritom musí byť ako každý právny úkon urobený slobodne, vážne, určite a zrozumiteľne. Na odstúpenie od zmluvy síce musí existovať zákonný alebo zmluvný dôvod, avšak podľa judikatúry nie je potrebné tento dôvod uvádzať (viď rozhodnutie citované nižšie). Každopádne pre odstránenie akýchkoľvek pochybností je vhodné v odstúpení špecifikovať aj presný dôvod.

Podľa uznesenia Najvyššieho súdu SR sp.zn. 4 Cdo 111/2008 zo dňa 30. júna 2009: „Odstúpenie od zmluvy je jednostranný, adresovaný právny úkon, ktorý sa stáva účinným tým, že dôjde do dispozičnej sféry adresáta. V zmysle § 48 ods. 1 Obč. zákonníka možno odstúpiť od zmluvy, len ak je to v zákone (v Obč. zákonníku alebo v inom zákone) pre konkrétny prípad stanovené, alebo ak bolo odstúpenie dohodnuté medzi účastníkmi zmluvy. Dohoda o odstúpení pritom nemusí byť viazaná na existenciu nejakého dôvodu. Pre odstúpenie od zmluvy tam, kde zmluva bola uzavretá písomne, platí, že aj odstúpenie musí byť písomné; inak zákon pre odstúpenie od zmluvy nevyžaduje žiadnu zvláštnu formu, preto odstúpiť od zmluvy možno písomne aj ústne. Obč. zákonník v § 48 ale ani v žiadnom inom ustanovení neurčuje povinnosť, aby obsahom právneho úkonu odstúpenia od zmluvy bolo aj uvedenie dôvodu odstúpenia (či už zákonného alebo dohodnutého). Prípadné uvedenie dôvodov odstúpenia v písomnom (prípadne aj ústnom) odstúpení od zmluvy neznamená viazanosť týmito dôvodmi. Neexistencia dôvodov odstúpenia uvedených v odstúpení preto nevylučuje platnosť odstúpenia z iných skutočne existujúcich dôvodov.“

Pre podnikateľov
JUDr. Milan Ficek

Advokát na obchodné právo

zobraziť 8.053 recenzií
  • Jakub M.
    Jakub M.

    18. septembra

    Rýchlosť, kvalitná odpoveď - odporučam! Využijem aj v buducnosti

    recenzie

  • Peter K.
    Peter K.

    18. septembra

    Vysoko hodnotím advokátsku kanceláriu pre ochotu a nielen ochotu ale aj fundovanú odpoveď na...

    recenzie

  • Barbora K.
    Barbora K.

    28. septembra

    Velmi ochotni advokati, mozem iba odporucat

    recenzie

  • Valéria H.
    Valéria H.

    2. októbra

    Výborné služby, promptná kvalifikovaná odpoveď na položené otázky. Veľká vďaka. Môžem len odporúčať!...

    recenzie

  • Ľudovít B.
    Ľudovít B.

    25. októbra

    Ďakujem za perfektnú odpoveď na môj problém, ktorý predtým neskúsená právná poradkyňa riadne...

    recenzie

  • Jarmila J.
    Jarmila J.

    30. októbra

    Dakujem za promptnu a zrozumitelnu odpoved. Odporucam obratit sa na tuto poradnu.

    recenzie

  • Silvia M.
    Silvia M.

    5. novembra

    Super pristup, rychlo poradili, vysvetlili, som velmi spokojna!

    recenzie

  • Andrea K.
    Andrea K.

    8. novembra

    Profesionálna odpoveď, takisto prístup ku klientovi, odporúčam

    recenzie

  • Lenka O.
    Lenka O.

    21. novembra

    Profesionálny, zrozumiteľný a rýchly prístup. Najlepšia právna poradňa!

    recenzie

Musím zaplatiť 50 % storno poplatok pri odstúpení od zmluvy uzavretej cez telefón?

Dobrý deň, chcel by som sa informovať, ako môžem odstúpiť od zmluvy, ktorú som uzatvoril cez telefón. Obchodník má poplatok 50 % z ceny za zrušenie zmluvy. Službu som zatiaľ nevyužil ani som sa neregistroval. Jedná sa o 123dopyt.sk. Ďakujem.

20.11.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,
v tomto prípade sa jedná o zmluvu uzatvorenú na diaľku. Od takýchto zmlúv je možné odstúpiť aj bez udania dôvodu. Obchodník nemá právo sankcionovať Vaše právo na odstúpenie od zmluvy. Od zmluvy odstúpte, tak, že obchodníkovi adresujete e-mail. Odstúpenie môžete odoslať aj písomne poštou a doporučene. Následne Vám bude obchodník povinný vrátiť zaplatenú kúpnu cenu. 

20.11.2024
Môžem odstúpiť od zmluvy o dielo, keď zhotoviteľ nezačal prácu včas?

Dobrý deň, zhotoviteľ diela mal dielo vykonať podľa zmluvy do 4. 7. 2024. Do dnešného dňa s prácami nezačal. V zmluve spôsob odstúpenia nie je uvedený. Prosím, môžete mi poradiť, akým spôsobom odstúpiť od zmluvy? Ďakujem, S.

17.09.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň, ak máte objednávku potvrdenú a dielo malo byť vykonané do 4.7. 2024, potom následne platí ust. § 642 Občianskeho zákonníka :

"(1) Až do zhotovenia diela môže objednávateľ od zmluvy odstúpiť; je však povinný zaplatiť zhotoviteľovi sumu, ktorá pripadá na práce už vykonané, pokiaľ zhotoviteľ nemôže ich výsledok použiť inak, a nahradiť mu účelne vynaložené náklady. (2) Objednávateľ je oprávnený odstúpiť od zmluvy aj vtedy, ak je zrejmé, že dielo nebude včas hotové alebo nebude vykonané riadne, a ak zhotoviteľ neurobí nápravu ani v poskytnutej primeranej lehote."   Nevieme z otázky, či ste zhotoviteľa vyzvali ku zhotoveniu diela.   Ak nie odporúčam mu poslať vývu a poskytúť primeranú lehotu na vykonanie diela, a to s tým, že po márnom uplynutí dodatočnej primeranej lehoty súčasne odstupujete od zmluvy o dielo. Súčasne požiadjte pri odstúpení od zmluvy o dielo o vrátenie uhradenej zálohy vo vami uvedenej lehote.   Ak ste už poskytli primeranej lehotu na zhotovenie diela, potom treba odstúpiť od zmluvy o dielo už teraz a súčasne žiadať vrtenie uhradenej zálohy. Listy zhotoviteľovi pošlite doporučeným podaním, aby ste mali doklad o ich zaslaní /podací lístok/.   Ak k vráteniu uhradenej zálohy nedôjde, vec budete musieť postúpiť na súd.   V prípade záujmu kontaktujte našu advokátsku kanceláriu.  
16.09.2024
Je mimosúdna dohoda bez schválenia súdom platná a záväzná pre strany?

Dobrý deň, uzavreli sme mimosúdnu dohodu so žalovaným asi v roku 2012. Dohoda nebola schválená súdom. Avšak žalovaný v roku 2017 jednostranne písomne odstúpil od mimosúdnej dohody s tým, že uviedol, že dohoda je od začiatku neplatná. Po preštudovaní vašich odpovedí som pochopil, že účastník dohody môže odstúpiť, ale nie je mi jasná jej neplatnosť od začiatku... konkrétne pri mimosúdnej dohode? Mám to chápať tak, že ani ja nie som viazaný tým, čo bolo v mimosúdnej dohode dojednané?

07.09.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň, vo veci uvádzame, že Občiansky zákonník rieši odstúpenie ako zániku záväzkov v ust. § 48 Občianskeho zákonníka nasledovne :

"(1) Od zmluvy môže účastník odstúpiť, len ak je to v tomto alebo v inom zákone ustanovené alebo účastníkmi dohodnuté.

(2) Odstúpením od zmluvy sa zmluva od začiatku zrušuje, ak nie je právnym predpisom ustanovené alebo účastníkmi dohodnuté inak."

Následne platí ust. § 457 a nasl. Občianskeho zákonníka :

"§ 457 Ak je zmluva neplatná alebo ak bola zrušená, je každý z účastníkov povinný vrátiť druhému všetko, čo podľa nej dostal.

 

§ 458 (1) Musí sa vydať všetko, čo sa nadobudlo bezdôvodným obohatením. Ak to nie je dobre možné, najmä preto, že obohatenie spočívalo vo výkonoch, musí sa poskytnúť peňažná náhrada.

(2) S predmetom bezdôvodného obohatenia sa musia vydať aj úžitky z neho, pokiaľ ten, kto obohatenie získal, nekonal dobromyseľne.

(3) Ten, kto predmet bezdôvodného obohatenia vydáva, má právo na náhradu potrebných nákladov, ktoré na vec vynaložil."

 

Nepoznáme obsah vami podpísanej dohody, preto nemôžeme na vašu otázku odpovedať v plnom rozsahu.

Vo veci odporúčam kontaktovať advokáta s vašimi dokladmi na vyporiadanie práv a povinností z dohody.

06.09.2024
Je možné bezplatne odstúpiť od zmluvy o stavebnom sporení do 14 dní?

Dobrý deň, je možné bezplatné odstúpenie od zmluvy o stavebnom sporení do 14 dní? Ďakujem za vašu odpoveď.

06.08.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,

§ 7 ods. 2 zákona č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení ustanovuje, že Zmluva o stavebnom sporení musí obsahovať podmienky, za ktorých možno odstúpiť od zmluvy o stavebnom sporení. Táto možnosť  odstúpenia od zmluvy sa však týka zmlúv o úvere. Pri zmluvách o stavebnom sporení je možnosť výpovede, pričom výpovedná lehota je pre stavebného sporiteľa aj pre stavebnú sporiteľňu jednomesačná a začína plynúť dňom preukázateľného doručenia výpovede druhej zmluvnej strane. Uplynutím výpovednej lehoty zmluva o stavebnom sporení zaniká. Skontrolujte si preto Vašu zmluvu a ak tam máte spomenutú len možnosť výpovede, postupujte tak ako je tam uvedené. 

06.08.2024

Trápi vás "Odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?

Môže vlastník predčasne odstúpiť od nájomnej zmluvy a žiadať vydanie auta?

Dobrý deň, ako mám postupovať, ak chcem späť svoje auto, v ktorom som ja majiteľ? Auto som požičal/prenajal na rok, nie notársky overenou zmluvou, ale aj tak to je zmluva. Auto chcem späť, pretože viem, že sa na ňom páchala trestná činnosť. Auto bolo zadržané a späť vydané nájomcovi. Ako mám odstúpiť predčasne od zmluvy a vziať auto naspäť? Ďakujem, s pozdravom.

25.07.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,

pri prenájme vozidla sa aplikuje Občiansky zákonník. Aj keď zmluva nie je notársky overená, je platná, pokiaľ spĺňa formálne náležitosti. Vzhľadom na okolnosti trestnej činnosti máte dôvod na odstúpenie od zmluvy z dôvodov závažného porušenia povinností nájomcu.

Odporúčam písomne oznámiť nájomcovi odstúpenie od zmluvy. Náležitosti oznámenia o odstúpení by mali zahŕňať opis skutočností, ktoré vedú k odstúpeniu (napr. využívanie vozidla na trestnú činnosť), a výzvu na okamžité vrátenie vozidla. Zákon nevyžaduje špecifickú formu pre odstúpenie, pokiaľ zmluva nebola uzavretá v písomnej forme, avšak písomná forma je vždy odporúčaná pre preukazovanie.

V prípade, že nájomca nereaguje alebo odmietne vrátiť vozidlo, doporučujem podanie trestného oznámenia pre neoprávnené užívanie cudzej veci a možné zneužitie vozidla. Taktiež je možné iniciovať civilný súdny spor na vrátenie veci a náhradu prípadných škôd.

25.07.2024
Môže kupujúci odstúpiť od kúpnej zmluvy pre skrytú vadu auta?

Dobrý deň, chcel by som sa opýtať ohľadom možnosti odstúpenia od kúpnej zmluvy na auto z pozície predajcu. Auto som predal, a v ten istý deň mi kupujúci napísal, že vozidlo má prasknuté zadné pružiny, o ktorých som nevedel. Kupujúci, ktorý je mechanikom, bol pri obhliadke aj na testovacej jazde a vyjadril sa, že auto je v poriadku. Počas obhliadky som výslovne uviedol, že "predné tlmiče boli vymenené, ale zadné som ešte nemieňal." Má vzhľadom na tieto okolnosti kupujúci právo odstúpiť od zmluvy? Ďakujem za odpoveď.

22.05.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,

v prípade prasknutých zadných pružín na vozidle závisí možnosť odstúpenia od zmluvy na viacerých faktoroch. Kupujúci má právo odstúpiť od kúpnej zmluvy podľa § 597 ods. 1 a 2 Občianskeho zákonníka, ak vec má vady, ktoré sú neodstrániteľné a tieto vady bránia riadnemu užívaniu veci. Kupujúci môže odstúpiť aj v prípade, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže ako nepravdivé. Subjektívna nevedomosť o vadách z vašej strany ako predávajúceho nie je právne významná.

Váš prípad môže byť ovplyvnený nasledujúcimi aspektami:

1. Informovanie kupujúceho: Ak ste kupujúceho informovali o stave zadných pružín a kupujúci, ktorý sa sám deklaroval ako mechanik, tvrdil, že vozidlo je v poriadku, môže byť ťažké pre neho preukázať, že on ako kupujúci bol uvedený do omylu.

2. Prehliadka a testovacia jazda: Skutočnosť, že kupujúci mal možnosť vozidlo prehliadnuť a vykonať testovaciu jazdu, a napriek tomu súhlasil s jeho kúpou, znižuje jeho nárok na odstúpenie od zmluvy kvôli skrytým vadám.

3. Dôkazné bremeno: Kupujúci musí niesť dôkazné bremeno a preukázať, že vozidlo má vady, ktoré mu bránia vo využívaní vozidla dohodnutým spôsobom alebo riadne, a že tieto vady existovali už v čase predaja. Toto ale podľa mňa nie je taká vada, ktorá by mu zakladala právo na odstúpenie od zmluvy. 

22.05.2024
Môžem odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak reklamácia nie je vybavená do 30 dní?

Dobrý deň, dňa 14. apríla 2024 som odovzdala notebook na reklamáciu. Odvtedy uplynulo 30 dní a reklamácia stále nie je vybavená. Môžem v tejto situácii od zmluvy odstúpiť? Ďakujem pekne.

16.05.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,
v prípade, ak predávajúci nevybaví reklamáciu v lehote 30 dní, tak potom môžete od zmluvy odstúpiť a žiadať vrátenie peňazí. Odstúpenie od zmluvy realizujte poštou doporučene a predávajúcemu súčasne určite lehotu na vrátenie peňazí, inak, že sa obrátite na súd. 

16.05.2024
Musí byť odstúpenie od zmluvy podpísané aj druhou stranou, aby bolo platné?

Dobrý deň, prosím o radu. Musí byť odstúpenie od zmluvy s okamžitou platnosťou podpísané oboma zmluvnými stranami, aby bolo platné? Mám na mysli situáciu, keď posielam písomné oznámenie o odstúpení od zmluvy na adresu druhej zmluvnej strany a tá ho nepodpíše – je toto odstúpenie platné? Ďakujem za radu.

20.03.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň, z ptázky nevieme o aký druh zmluvného vzťahu ide vo vašom prípade.

Všeobecne v zmysle ust. § 48 a nasl. Občianskeho zákonníka platí :

"(1) Od zmluvy môže účastník odstúpiť, len ak je to v tomto alebo v inom zákone ustanovené alebo účastníkmi dohodnuté. (2) Odstúpením od zmluvy sa zmluva od začiatku zrušuje, ak nie je právnym predpisom ustanovené alebo účastníkmi dohodnuté inak.   § 49 Účastník, ktorý uzavrel zmluvu v tiesni za nápadne nevýhodných podmienok, má právo od zmluvy odstúpiť."

 

Z uvedeného zákonného ustanovenia vyplýva, že odstúpenie od zmluvy je výkonom práva a zmluvná strana, ktorá realizuje odstúpenie od zmluvy, nemôže byť za toto odstúpenie postihnutá. Súhlas druhej strany na odstúpenie od zmluvy nie je potrebný a podpis druhej strany nie je rovnako potrebný. Súhlas druhej zmluvnej strany by bol potrebný jedine v prípade, že by odstúpenie od zmluvy nebolo v zmysle zmluvy resp. zo zákona možné.

Pre podrobnejšie zodpovedanie otázky by sme potrebovali vidieť vaše doklady, ktorá sa na konkrétny prípad vzťahujú.

20.03.2024

Trápi vás "Odstúpenie od zmluvy" a chcete pomôcť?

Môže pracovná agentúra požadovať poplatok, ak sa zamestnám priamo u klienta?

Dobrý deň, minulý rok som pomocou pracovnej agentúry dostal možnosť ísť na pracovný pohovor so zamestnávateľom v zahraničí. Prijali ma a keďže som išiel cez agentúru, podpisoval som zmluvu, v ktorej som sa zaviazal zaplatiť poplatky súvisiace s vybavením práce, ako registračný poplatok (50 €) a balík Basic na 8 mesiacov (500 €). Tieto poplatky som zaplatil a išiel som pracovať. Následne som nebol spokojný so spôsobom komunikácie ohľadom bytu a všetko som si s prenajímateľom bytu musel riešiť sám. Komunikácia s agentúrou nebola jednoduchá, ale nakoniec som tam strávil 7 mesiacov. V práci som bol spokojný a oni taktiež so mnou. Tento rok ma priamo kontaktovali z práce a ponúkli mi pracovnú pozíciu, do ktorej by som rád nastúpil. Ako som sa však dočítal v zmluve s agentúrou, podpísal som ju na 5 rokov a som zaviazaný zaplatiť opäť poplatok (250 €) agentúre, keď sa chcem vrátiť do práce, odkiaľ ma kontaktovali priamo, a nie cez agentúru. So spoluprácou s agentúrou som nebol spokojný a nerozumiem dôvodu platiť ďalší poplatok len za to, že sa vraciam do práce, ktorú mi oni vybavili minulý rok. Tento rok si musím riešiť všetko sám – ubytovanie, poistenie a všetko s tým súvisiace. Chcem sa opýtať, či je možnosť odstúpiť od zmluvy? Za rýchlu odpoveď vopred ďakujem.

16.03.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,
možnosť a spôsob ukončenia zmluvy (dohody) s pracovnou agentúrou bude určite uvedený v tejto samotnej zmluve. Každú zmluvu je možné ukončiť a musí byť v nej uvedené, že zmluvu je možné ukončiť dohodou, výpoveďou, poprípade odstúpením. 

Podľa nášho názoru, a podľa toho čo píšete vo Vašej otázke, je poplatok 250 eur, keď sa chcete vrátiť do práce odkiaľ Vás kontaktovali priamo a nie cez agentúru. Po zaplatení tohto poplatku by ste mali mať s agentúrou všetko vysporiadané a dohodu by ste mohli ukončiť. 

Tým, že ste dohodu podpísali, prejavili ste súhlas so všetkým, čo je v nej uvedené a preto je potrebné sa ňou aj riadiť, nakoľko ste ňou viazaný. 

Zmluva (dohoda) o sprostredkovaní zamestnania sa uzatvára podľa § 25 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti. Zákon v tomto ustanovení nerieši spôsob ukončenia dohody a preto je potrebné ísť podľa zmluvy. 

Podľa § 25 ods. 4 zákona, "Sprostredkovateľ, ktorý sprostredkuje zamestnanie za úhradu, uzatvorí s občanom písomnú dohodu o sprostredkovaní zamestnania za úhradu. Dohoda o sprostredkovaní zamestnania za úhradu obsahuje najmä  a) názov, adresu, identifikačné číslo zamestnávateľa a druh ekonomickej činnosti zamestnávateľa, b) dĺžku trvania zamestnania, c) druh práce, mzdu alebo plat a ďalšie pracovné podmienky, d) spôsob a podmienky zdravotného poistenia a sociálneho poistenia, e) rozsah zodpovednosti sprostredkovateľa za nedodržanie podmienok dohody."
16.03.2024
Môžem odstúpiť od kúpnej zmluvy pre stočené kilometre aj bez zavinenia predajcu?

Dobrý deň, chcel by som sa poradiť. Kúpil som motorku a predtým som si preveroval rôzne informácie, no žiadne údaje o stave kilometrov mi nevyšli. Po tridsiatich minútach jazdy sa objavil problém - prestalo fungovať ABS. Na internete som našiel výpis z odopasu, podľa ktorého boli v roku 2015 kilometre stočené, avšak nie predchádzajúcim majiteľom, ale pravdepodobne majiteľom ešte pred ním. V zmluve sme uviedli skutočný stav kilometrov, a preto by ma zaujímalo, či je možné od zmluvy odstúpiť aj v prípade, že kilometre nestočil práve posledný majiteľ. Ako by som mal postupovať? Ďakujem za radu.

15.03.2024
Odpoveď advokáta na obchodné právo:

Dobrý deň,
v tomto prípade by sa dalo skonštatovať, že vec (motorka) nemá vlastnosti vymienené, resp. dohodnuté a na mieste by bolo odstúpenie od zmluvy, pričom následne by ste si vzájomne poskytnuté plnenia z predávajúcim vrátili. Odstúpenie od zmluvy musíte adresovať predávajúcemu, nakoľko s ním ste boli v zmluvnom vzťahu. Následne sa s prípadmi nárokmi môže predávajúci obrátiť na predošlého vlastníka. 

§ 597 ods. 2 Občianskeho zákonníka:

Právo odstúpiť od zmluvy má kupujúci aj vtedy, ak ho predávajúci ubezpečil, že vec má určité vlastnosti, najmä vlastnosti vymienené kupujúcim, alebo že nemá žiadne vady, a toto ubezpečenie sa ukáže nepravdivým.

 

15.03.2024
O Autorovi
JUDr. Milan Ficek

Advokát, zakladateľ advokátskej kancelárie Ficek & Partners

JUDr. Milan Ficek je advokát s viac ako 15-ročnou praxou, špecializujúci sa na obchodné právo, najmä na zakladanie a zmeny obchodných spoločností, zmluvy medzi podnikateľmi, zodpovednosť konateľov, obchodné spory a vymáhanie pohľadávok. V advokácii pôsobí od roku 2010 a je zapísaný v Slovenskej aj Českej advokátskej komore. Ako uznávaný právny odborník pravidelne vystupuje v televízii JOJ v rubrike Právna poradňa a poskytuje právne komentáre aj pre Markízu, TA3 a STVR. Jeho odborné články a vyjadrenia boli publikované v médiách Forbes, Hospodárske noviny a Trend. Pod jeho vedením patrí Ficek&Partners medzi rešpektované advokátske kancelárie na Slovensku.